Många har sett och älskat filmtrilogin The Matrix, The Matrix (Reloaded) och The Matrix (Revolutions) av bröderna Wachowski. Vad många inte vet är att dessa filmer av många spekuleras ligga närmre verkligheten än vad man kan tro: enligt den s.k. ”Simulations-teorin” är oddsen väldigt höga på att världen vi lever i egentligen är en simulation, och inte en verklighet.
Själv har jag länge haft denna uppfattningen, och arbetar enligt en tes att världen är en simulation på en Unix-dator i ett parallellt universum. Mina bevis för detta är främst så kallade ”Glitches in The Matrix” – saker som inte logistiskt riktig hänger ihop som de ska.
Nedan publicerar jag mina observationer från de senaste månaderna som tyder brister i simulationens vävnad. De är rangordnade efter betydelse:
- 14 mars: Jag byggde en replika av USS Enterprise (NCC-1701) i värlsbyggarspelet Minecraft. När jag sedan återvände till servern (som dessutom var privat) efter att ha intagit lunch var skeppet utbytt mot en stor penis. Jag kunde inte se någon aktivitet i serverloggarna.
- 2 februari: Kom till klubbhuset och hade medtagit en (öppnad) rulle Singoalla-kakor som proviant. Åt en (1) av de återstående 9 kakorna. När jag sedan, efter en kort visit till toaletten, återvände återstod ändå bara 2.
- 24 juni: Jag satte under en intensiv period av Seti@Home-dataanalys upp en skylt vid datorn där det stod ”Stör ej!”. När jag efter några timmars arbete tittade på den igen stod det istället ”Stör mej!”. Något tyckts ha felat i simulationens ordhanterings-rutin.
Uppdatering: Anitas ringde och bad å sin son Antons vägnar om ursäkt för samtliga händelser. Jag godtar den, men ställer mig undrande till om det är en helt rationell förklaring. En sån stor penis i Minecraft har en beräknad byggprocess på minst 4 timmar.
Hej Dennis!
Det här låter spännande. Jag förstår inte vad USS Enterprise eller The Matrix är för något, men det låter spännande. Är det som Trollkarlen från Oz? Den har jag sett en gång.